13 december 2011

Vinter i min lilla djungel



Min lilla djungel är ingen vinterträdgård - den är inte heller planerad för att vara året-om-vacker. Många av växterna är sådana som jag antingen krukar in, som bananer och syddracena, andra vilar i sina knölar, som cannor och dahlior, och sedan är det sommarblommorna/anuellerna som ricin, scharlakanssalvia, tagetes, slingerkrasse, batat och palettblad som tackat för sig för denna gång.




Trots det finns det en del som är vackert fortfarande, men det är enskilda växter, och rabatterna som helhet visar upp svarta hål efter många växter... riktigt fult tycker jag, men det är priset för att hålla sig med en exotisk djungel på våra breddgrader.




Men vissa växter är som sagt vackra och jag tycker mycket om vintergröna växter som har blad. Det är väl inget fel på barrväxter men de har inte riktigt hittat hit... Bergsbambun är fortfarande riktigt grön och fin och uppskattar den milda väderleken.




Mahonia vet jag att många rynkar på näsan åt men eftersom jag alltid ska vara tvärsför :-) måste jag sjunga dess lov. Grön och fin, får gula mimosaliknande blommor tidigt på våren och sedan blåa bär som koltrastarna är helt tokiga i. Nu på vintern kan bladen anta en rödaktig ton - snyggt!





En basväxt som är toppen här i söder är alla sorters lagerhägg - bättre robust och vintergrön buske finns inte. Jag tror knappast jag har gjort förslag till någon trädgård utan att åtminstone en lagerhägg finns med i någon krok.




Här ser ni ena djungelrabatten i all sin vinterskröplighet... nu när det är avlövat och nervissnat syns det förhatliga planket till höger. Usch! Här bara måste jag fixa något - det ser jag ju tydligt. På sommaren döljer frodiga strutbräken och fläder denna skönhetsfläck.




Alunrot har jag en del av och sorten 'Caramel' är fortfarande fin. Den karakteristiska orange tonen på bladen är borta men det kan man ju stå ut med.




En annan trogen perenn som grönskar tidigt, blommar rikligt hela sommaren och fortfarande är så här grön är praktnejlikroten 'Mrs Bradshaw'. Vill man ha en riktigt knallröd blomma är just 'Mrs Bradshaw' en toppenväxt.




Det svarta ormskägget tuffar på och ser fortfarande fint och frodigt ut. Jag har turen att den trivs bra här hos mig och det sätter många nya sidoplantor varje år. Jag brukar dela ifrån  på våren så på så sätt jobbar jag på en liten ormskäggsmatta.




Två av mina absoluta favoritväxter har jag sparat till sist. Först en av våra vanligaste, inhemska ormbunkar - stensötan - som är en toppenväxt året om eftersom den är vintergrön. Bladverket är ormbunksintressant och kontrasterar så bra mot mer storbladiga växter. Stensötan klarar dessutom det mesta och trivs t o m i ett soligt läge.




Den andra riktiga favoriten är hjärtbergenia. Jag älskar de stora, blanka bladskivorna och de kontrasterar så bra på sitt sätt mot andra växter. Givetvis är den också vintergrön och på vårvintern kan bladen anta en rödaktig ton, speciellt sorten ' Vinterglöd' tycker jag blir vacker.




Eftersom mina tokiga glada grodor har hoppat in under tak så är det dessa små filurer som håller ställningarna nu under vintern - de är stenhårda typer med riktiga stenansikten och de har dessutom stenkoll på allt som händer i trädgården :-)




~*~

Jag vill önska er alla en fin och stämningsfull Lucia! Och om någon undrar om det ska vara saffran i lussekatter eller inte så SKA det vara det :-D! Annars är det ju en vanlig vetebulle....


Kramar från Anna Vattenkanna


19 uppskattade kommentarer :

Pia Gustafsson sa...

Det har blivit en vana att kika in i din fina trädgård varje dag. Härligt med inspiration och odlarglädje. Det behövs för att lysa upp mörka, dystra dagar här i Uppland. Tack! Nu ska jag ta reda på om det Svarta ormskägget är härdigt hos mig. Kram!/Pia

Ingrid sa...

Så är jag här igen = ) Och hittar ännu flera underbara trädgårdsbilder. Bor i Staffanstorp (som inte är långt från dig), min inte ser min trädgård ut som din - alls! Här är det mesta brun-grått nu. Och därför var det underbart med alla tips på vintergröna växter.
Till våren kommer det bli ormbunka och lagerhägg, och kanske också ormskägg även i min trädgård!
Nu ska jag mysa med kaffe och kolla på dina flygfoton.
Ha en fin dag!

M/S Design sa...

Tycker inte det ser alltför tomt ut du har ju en jättefin stomme i trädgården.
Flera av dom växter du visa är ett måste i trädgården för att dom är så fina hela året.
Ha en trevlig Lucia
Mariana

Christina sa...

Har ju ett nyplanterat ormskägg, men viste inte att det kan sätta sidoskott. Va bra, då kanske jag kan få en hel ormskäggsskog så småningom!/Lila-Christina

Isas Trädgård sa...

Hej Anna !

Tack för rundturen i din underbara lilla trädgård som är så genomtänkt och bra planerad ! Har precis börjat förstå det där med hur viktig stommen och strukturen är i trädgården och samlar idéer till våren ! Allt som du visar ser fantastiskt ut ... har du zon 1 hos dig ?... här är det zon 3 och ALLT är brunt utom thujorna!

Härligt att dina små underfundiga stenfigurer håller ställningarna i trädgården !

Ha det så gott !
Kram/Isa

Ingrid sa...

Hej igen!
Tittade på "flygfoton", och längtar om möjligt ännu mer till våren! Vilken otroligt underbar trädgård du har! Är det okej om jag länkar till detta fantastisk inspirerande inlägget i min blogg?
Kram/Ingrid

Anna Vattenkanna sa...

@Ingrid - visst får du länka från din blogg till min i ett inlägg! Tack för dina snälla ord, jag blir alldeles varm i hjärtat.

Kram Anna Vattenkanna

AnnCharlotte sa...

Bergenian hör självklart till en av mina favoriter. Så fin nu och så fin tidigt på säsongen.
Hoppas jag kan få mina två små plantor ormskägg att trivas lika fint som dina. En ormskäggsmatta låter inte så dumt.
Ha det bra ;)

Lisa sa...

Många av mina favoriter ser jag ;-) Särskilt Nejlikrotsläktet, Stensöta och Bergenia har stor plats i mitt hjärta. Bambu har jag börjat snegla på. Har inte tyckt att den passar i min lantliga miljö, men det finns ju sorter som man kan äta, och tänk vad praktiskt med egna bambupinnar ! Lagerhäggen är hopplös..rådjuren äter upp den hela tiden :-( Mahonian funkar bättre där, den är nog för vass. Ha en riktigt skön lussedag ! MED SAFFRAN SÅ KLART !
Kram Lisa/Lisas trädgård

Landliggeren sa...

Det var da rigtig mange grønne - og en enkelt sort vækster! Og, resten er jo bare forventningens glæde. Sommeren kommer tilbage. Det kan jeg se på de søde stenansigter :-)

Ha´en god Luciadag
Birgitte

OF SPRING AND SUMMER sa...

Hej rara Anna!
Jag tycker din vinter garden är väldigt fin och imponerande i all sin vinternakenhet! Så roligt och se att du använder, i Sverige, lite ovanliga växter. Du är verkligen duktig och kunnig.
Ha det så bra.
Kram Ingrid

Lotta sa...

Jag får nya tips varje gång jag är på promenad i din trädgård. TACK!

Kram

Madame C sa...

Tack för alla fina och intressanta växttips, Anna!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Din vinterdjungel är såå vacker trots att mycket somnat in som du säger eller vilar på annan plats :-) Flera av dina favoritväxter är även mina. Bergenia är en sån där hat/älska -växt som många rynkar på näsan åt. Men jag tycker också den är toppen. Köpte flera plantor förra året då det knappt fanns några såna i trädgården sen tidigare.

Söta stenfilurer :-))

Tack för fågelboktipset!!!
Kram
Charlotte

Sabelhagens Olivlund - Maria sa...

Tack för rundvandringen hos dig i din vinterdjungel, det är som värsta snygga trädgårdstidningen, så mycket fina bilder och information!
Dina stenkompisar är så söta:)).
Måste erkänna att jag rynkar lite på näsan åt Mahonia, jag försökte utrota min, men den kommer snällt igen:)).
Däremot tycker jag om Bergenia, har en stoor rugge. Men lagerhägg ska jag hålla utkik efter, så snygg växt. För att inte tala om ormskägget, vilken snygging!
Ha det gott!
Kram Maria

Snäckskalsdalen. sa...

Det är fantastiskt att det är såpass stor skillnad där du bor och där jag bor, men det är ju så det är och det ser fint ut även med en del växter på vinterförvaring!
Agneta kram

Cika sa...

Håller med om att det var en fin rundtur! Så många vackra höstfärger än..och stenfigurerna gillar jag : )
Trevlig lucia!
/Cika

underbarahem sa...

Så grönt och fint det fortfarande är i din trädgård...

Kram Birgitta

Elin sa...

Har aldrig tänkt på att man kan ha stensöta i trädgården, spännande, brukar alltid gräva upp en liten rot att tugga på när jag hittar den ute, ska kanske gräva upp en bit att bära hem nästa gång i stället!

Ha en fin dag!