29 april 2012

Varför klättrar trädgårdssnäckor i träd?


Tusen tack för alla uppmuntrande och glada kommentarer om min trädgårdsväv - som många av er har funderat kring blir det ju intressant att se hur den åldras... Den kanske torkar eller ruttnar... eller både och? Bananbladen har en väldigt saftspänd mittnerv så det kanske bara blir en enda stor gegg-grunkemunka av dessa?


Bambubladen å andra sidan har redan krullat ihop sig i tunna rör på bambublads vis. Masailuddet och den spanska mossan har fåglarna varit och dragit i redan - så roligt att de vill vara med i utformandet av konstverket :-)


Idag har jag gjort grovjobb - jag håller inte bara på och småpillar och finlirar hela tiden...  Jag högtryckstvättade den platsbyggda loungesoffan med tillhörande bord och så fick trädäcket vid dammen sig en uppfräschning - bort med halkiga alger och vintersmuts.


Om man använder ett s k patiomunstycke blir det jämt tvättat, det gäller dock att hålla munstycket i rörelse, och så slipper man oönskat stänk. Även solsängarna i konstrotting fick sin årliga tvätt - här funkar patiomunstycket också finfint.


Såklart blev det lite småpill och finlir. Jag har inte mycket ogräs, nästan ingenting, men här och där brukar murgrönsveronika titta fram. Det är ju ett ganska harmlöst fröogräs men jag vill inte ha den i större mängder i min trädgård.


Avslutningsvis plockade jag bort trädgårdssnäckor från många trädstammar. Varför klättrar snäckorna upp i träd så här års? Eller har de suttit där och övervintrat? Är det någon som vet? Jag "skördade" ett 20-tal vilka förpassades till kommunens plantering en bit bort från mig och jag hoppas att de trivs i sitt nya hem. Och inte kommer tillbaka och klättrar i mina träd :-)


Kramar från Anna Vattenkanna

14 uppskattade kommentarer :

Malin sa...

Anna!
Jag fattar direkt varför de klättrar hos dig. De vill komma upp och få perspektiv och kunna se hela din underbara trädgård.
Kram

Helena sa...

En trädgård ur snigel perspektiv hur kul är det fniss...
Ingen aning...här klättar de då inte.
Kanske vill de undkomma Masai?!
Vår Sigge kan ibland komma farande med en snäcka i munnen o leka som en katt :-) men det kanske inte din vovve gör?!
KRAM från mig!

Pia Gustafsson sa...

Skönt att fräscha upp lite! Högtryckstvätt är en bra grej!En del sorst snäckor, (spolsnäckor) klättrar i fuktig väderlek upp i träd. Troligen för att äta sånt som växer på trädet "epifyter" Har aldrig sett men lite kul att få se hos dig då. Ha en trevlig Valborg! Kram Pia

gunsan sa...

Ja det har jag undrat över många gånger.Vad ska dom upp där att göra?Vi får skicka frågan till någon snigelexpert.Ha en skön helg.MVH

Lisa sa...

Jag tycker också att det är självklart att de vill se sig omkring! Hur ska de annars veta till vilken trädgård de ska flytta = )
De där algerna, är det något sydligt fenomen? Uppe i norr hade vi inget sådant men här blir det grönt på de skuggiga ställena. Skönt att få bort dem - snyggt jobbat! Vissa torparkärringar har bara tänkt den tanken än, hihi.
Nu ska jag kolla in din väv. Ha en fortsatt fin dag!

Kram, Lisa

Fröken Grön sa...

Hela vår trädgård är också fylld av snäckor i olika storlekar och färger. Ibland klättrar de till och med på husväggen!

Idag har vi underbart trädgårdsväder, så nu drar jag på mig gummistövlarna och klafsar ut!

Ha en riktigt fin Valborg!

/Anna-Karin

Snäckskalsdalen. sa...

Din trädgårdsväv är så himla läcker och den passar ju in perfekt i din fina trädgård, nu vill jag ut och fläta här med. Vi har ett sånt projekt på gång, men det blir nog mest hasselgrenar i det (televerket har varit och röjt och tagit ner massor av hassel, hurra!), fast nu har jag ju fått inspiration att fläta in lite annat också!
Agneta kram

Susie på Stjärnarve sa...

...har inte en aning om varför sniglarna klättrar i träd!? Här har vi inte heller många sådana, det är nog lite för torrt på våren/sommaren. I Stockholm hade vi dock massor av snäckor bland alla marktäckare jag hade där. Det enda stället jag hittat några sniglar på är i murrabatten, vilket jag förstår. Där kan dom ju övervintra och gömma sig i dom fuktiga svala springorna. Dock är det vanliga skogssniglar, inga mördarsniglar och tar man bort dom direkt på våren så blir det inga fler under sommaren.
Idag har vi haft ett helt fantastiskt sommarväder, så vi har suttit på altanen och ätit lunch och ska grilla ikväll. Det blir vanlig simpel korv, nått mer orkar man inte med att fixa just nu!
TREVLIG VALBORG
Susie

Linda sa...

Hva er den gule blomsten som nikker så fint på bildet? Ligner en akeleje eller?
Klem

M/S Design sa...

Har inte sett att dom klättrar!
En passande väv till din trädgård du fick till,fin!
Trevlig helg
Mariana

Anna Vattenkanna sa...

Linda: det är blekgul sockblomma Epimedium x versicolor 'Sulphureum'. En toppenfin marktäckare i halvskugga-skugga.

Birgitte sa...

Hej Anna. Jeg har aldrig før hørt, at de klatrer i træer! Jeg håber, de kan lide deres nye hjem! Hvor har du været redig i dag. Sikke mange nyttige ting, du fik gjort. Din have er jo helt fantastisk!

Anja sa...

DEN frågan har jag ställt mig mååånga gånger! Tuja är en riktig favvo har jag märkt...

Ha en trevlig och mysig Valborg!
/Anja

Christina sa...

Beskar mitt silverpäron igår, och du milde med snäckor, i alla storlekar, där satt! Har ingen aning om varför de klättrar! Men jag tror de har suttit där länge, för hålet(dörren) var igenproppad! Spännande och se när de tänker vakna! Då får dom flytta!/Lila-Christina